sahabat2 setia

Friday, October 29, 2010

Musibah yang penuh hikmah...

Tanggal 23hb 10 2010 yang lepas, saya telah diuji dengan satu ujian yang saya takuti akhirnya menimpa diri saya...kemalangan.Biasanya saya hanya mendengar sahaja tentang kemalangan menimpa orang lain. Maha hebat Allah, di ujinya saya untuk melihat tahap kekuatan saya untuk menghadapinya.

Kejadian berlaku lebih kurang dalam pukul 1 pagi lebih...waktu tu saya tak dapat melelapkan mata. Jadi saya hanya duduk bersandar dan melihat jalan2 raya yang sunyi... tiba2 dirasakan seolah2 bas bergoyang2 dan saya terus terbalik. Saya tak sempat untuk melakukan ape2 sedangkan waktu tu saya berada dalam keadaan sedar sepenuhnya.Apabila bas terbalik, saya jatuh dalam keadaan berdiri berbanding orang lain yang jatuh dalam keadaan duduk. Bila keadaan dah stabil, saya cepat2 cari handset untuk maklumkan kat mak dan ayah.tapi hampa sebab kat tempat kejadian, line cam "chipsmore".kejap ader, kejap tak de.Pastu dalam keriuhan suara2, saya jadi sebak tiba2 mengenangkan ape yang berlaku.Syukur kerana masih lagi diberi kesempatan untuk hidup. Sambil tu saya berfikir, ape dosa saya yang tak terampun lagi...sebab tula saya di uji...

Dalam kesamaran cahaya lampu, saya berjaya juga merangkak keluar dari bawah bas.Seingat saya, saya antara mangsa yang agak lambat keluar memandangkan tempat duduk saya di belakang...pastu bila semua dah reda, saya cuba sekali lagi call mak ayah kat rumah.Alhamdulillah...dapat juga dengar suara tua ayah. Ayah terkejut dengan kejadian yang menimpa saya dan cepat2 mintak saya bagitahu lokasi kejadian sebabnya ayah nak datang ke tempat saya sedangkan jarak rumah saya dan tempat kejadian hampir 2 jam. Pastu saya tenangkan ayah dan bagitahu saya ok je.takde ape2 yang teruk..luka2 sikit je...pastu saya mintak maaf dengan mak dan ayah kalau2 ade lagi dosa saya yang tersisa.Takut kalau2 mati dalam keadaan berdosa...Allahummaghfirli Ya Rabb...

Sebelum naik bas, hati saya seakan2 beritahu ape yang bakal terjadi. Biasanya, kewajipan saya apabila naik bas, saya akan duduk di bahagian kanan, yakni di bahagian pemandu bas dan berada di tempat duduk yang hadapan dan seumpama dengannya. Tpi, hari xcident, saya duduk di bahagian kiri dan tempat duduk saya di bahagian yang ke4-ke3 sebelum akhir. First naik bas, saya dah rasa janggal...tapi buat tak tahu jela...satu lagi, biasanya saya akan keluarkan Al-Quran dan pegang bersama saya...rasa selamat dan tenang.tapi, berlainan pula dengan hari kejadian. Saya langsung tak pegang Quran. Tapi itu semua tak membawa ape2 perubahan sekiranya ia memang dah ditakdirkan terjadi.

Hari xcident saya demam dan batuk2..kebiasaannya saya kalau batuk, susah nak sembuh.pastu suara pulak dah bertukar, garau semacam...Sebelum datang ke tempat dimana saya menuntut ilmu, dah banyak list2 pesanan mak kat saya.

-jaga pemakanan dan jangan makan pedas
-makan ubat
-belajar elok2, kite ni orang susah...jangan cari gaduh dengan orang lain
-jaga solat, jangan solat lambat2
-dah sampai, terus bagitahu orang kat umah
-kalau tak de duit, jangan sampai kebulur baru call
-dan banyak lagi laa...

Betapa concernnya mak dan ayah saya.Tapi bagaimana pula dengan saya??...

Lepas kejadian, setiap hari mak dan ayah call. Tanya tahap kesihatan saya.takut2 ada kecederaan dalaman. Mak dan ayah suh g mengurut la, g cek doktor la, suruh balik rumah la...tapi alasan saya, tak de ape2...sihat la...last2, rasa sakit sangat bahu sebelah kiri sebab waktu xcident, ader sorang adik tu terhempap atas saya...lama kelamaan baru rasa sakitnya. Ape lagi, saya mintak bantuan kawan sebilik tolong urutkan...ok kejap, pastu sakit balik...tapi saya boleh tanganinya.buat tak tahu jela. Ni salah satu cara psikologi untuk menyembuhkan sakit. Placebo.

Dalam perjalanan pulang ke tempat pengajian, adik saya tanya.."kek batik selamat ke?"...tergelak saya dibuatnya...malam kejadian, kiteorang bertungkus lumus siapkan resepi kek batik sebabnya saya dah janji ngan kawan2 nak bawakkan. Alhamdulillah sempat juga mereka rasa walaupun dengan kuantiti yang tak banyak...sampai kat bilik, terus dieorang serbu saya dan tanya ape yang berlaku sedangkan saya dah terangkan dalam mesej dan panggilan telefon yang bertalu2.Walaupun dalam keadaan penat, cerita saya dapat penuhi hajat mereka.takpela...

Lepas sume yang berlaku, saya janji nak berubah ke arah yang lebih baik. Banyak salah saya yang saya tak sedar. Jadi anak yang menyenangkan hati, jadi sahabat yang dapat membahagiakan hati sahabatnya, jadi ketua yang sanggup bersusah demi kebajikan anak2 buah..InsyaALLAH...




-

3 comments:

  1. =)Allah masih sayangkan zu... Jam pun ^^

    ReplyDelete
  2. tq jamardiah...same2 berubah ke arah yg terbaik selagi diberi kesempatan utk hidup.

    ReplyDelete