sahabat2 setia

Tuesday, November 12, 2013

Cinta Yang Satu




     Sememangnya menjadi lumrah setiap manusia berkehendakkan sesuatu yang cantik dan indah. Kecantikan dan keindahan berbeza mengikut pandang sisi manusia yang pelbagai.Ada orang menganggap cantik apabila bertudung litup, ada juga yang mendefinisikan cantik pada paras rupa dan tidak kurang juga sama halnya cantik dari sudut penampilan.

    Cantik itu tidak salah. Akan tetapi,menggunakan kecantikan untuk mempromosikan diri itu sebanarnya yang salah. Cantik rupa dan indah bahasa itu yang digilai.

   Cantik juga menjadi satu elemen terpenting dalam proses pencarian teman hidup. Ada orang jatuh cinta hanya kerana mata yang cantik. Ya! Hanya kerana mata.

Tidak hairanlah cinta itu boleh membuatkan manusia gila. Seorang penyair pernah menukilkan :

" Aku tidak tahu apakah pesonanya memikat atau mungkin akalku yang tidak lagi di tempat " 






    Bahananya cinta yang berlandaskan nafsu membawa impak yang sangat besar kepada ummat islam. Berapa ramai anak Adam dan Hawa kecundang hanya kerana nafsu dan cinta.  Mereka yang bercinta seakan-akan mabuk dan lalai sekiranya tidak dipandu dengan akal dan iman. Selagimana pernikahan itu tidak terlaksana, berhati-hatilah dengan godaannya.

Mohonlah pada Allah agar dipermudahkan urusan. Jangan meminta belas manusia  dan membelakangi Rabb Yang Maha Satu itu. Kelak nanti, kita akan datang merayu-rayu kepadaNya.


No comments:

Post a Comment