sahabat2 setia

Tuesday, December 11, 2012

Jaga Allah, Allah jaga kamu..



Syukur ke hadrat Allah kerana masih lagi diberi kesempatan untuk menulis.Ya, Alhamdulillah.

Pagi jumaat lepas, merupakan antara hari-hari yang terindah dalam hidup saya.
Dapat juga merehatkan fikiran dan berjaya meng'koreksi' diri di pagi yang indah, udaranya indah, anginnya indah, pastinya pemberian dari Tuhan yang sangat Terindah..Alhamdulillah.

Kesempatan ini saya gunakan untuk beriadah bersama sahabat saya, Nurul Shifaah. Satu nama yang sangat saya kagumi. Baik penampilannya, susuk tubuhnya, aura kata-katanya.
Perkenalan saya dengannya yang bermula semasa saya di tingkatan 4. Waktu tu saya sedang menghadiri perkhemahan agung Puteri Islam.Sedang di waktu yang sama, sahabat saya itu sedang mengelola program sekolahnya.

Disaat kami bertahajjud, di saat itu la saya mendengar setiap butir katanya seakan-akan saya sedang menjadi peserta program sekolah mereka. Tak disangka perkenalan singkat itu berterusan apabila kami ditakdirkan bertemu di UIAM. Berada satu bumbung berteraskan manhaj perjuangan nabi, kami berikrar untuk bersama. Manis kenangan itu Ya Allah.

" Jom kita tasmik Zue ", ajak beliau.

Sambil berjalan, saya mendengar bacaannya. Sesekali ada yang terlupa. Adat seorang manusia ." Biasala tu Ah " , kata saya.



Sesi kedua. Kami bergilir-gilir membaca Al-Quran selang satu ayat.Adakalanya saya turut terlupa dan tertukar " kepala " ayat. Aduh, berat rasanya bahu yang saya pikul untuk menghafal Kalam Allah ini.

Sesi ketiga, saya biarkan Shifaah bersendirian sementara saya menunggang basikal sambil menikmati alunan bacaan Al-Quran yang sungguh menyentuh jiwa saya. Syeikh Misyari Rasyid Al-Afasi. Kerana suaranya saya mengalirkan air mata tatkala membaca surah Taha.

" Susah kan nak ingat dan nak jaga hafalan? " kata saya.

" Mujahadah itu memang pahit Zue. Yang penting kita kena pertingkatkan usaha kita. Yakin dengan diri kita. InsyaAllah, kita boleh lah! " tukas Shifaah.

Dalam hati, saya tersenyum. Syukur mempunyai sahabat sekental dan sehebat beliau. Doakan kami menjadi salah seorang di antara " Huffaz " Kalam Allah.

Ya, semua ini bukan senang, tapi ia juga bukan susah.
Kalau orang lain boleh, takkan kita tak boleh? Asasnya adalah yakin dan taqwa. Segala urusan selepasnya, bergantung lah kepada Allah.

Di tasik Maryam, bersama basikal yang saya pinjam, menjadi bukti bahawa saya telah memasakkan impian ke arah itu.
Dahulu saya pernah gagal memasuki Darul Quran, tapi di sini saya takkan mengalah untuk gagal menjadi seorang itu. Doakan ye! :)

                                 
 Tasik di belakang Mahallah Maryam..Sejuk mata memandang.
                                  

Basikal yang saya pinjam dari seorang adik junior ( Aisyah Adila )
- Bukan Gambar Sebenar, hehe


* Di Hamparan ini, Ku Seru Namamu..

No comments:

Post a Comment