sahabat2 setia

Wednesday, November 23, 2011

~ Borak Politik ~


" kita pembela bangsa dan agama , kita juga perjuangkan agama, bukan parti mereka sahaja sahaja " itu sebahagian kata2 penyokong tegar parti kaum itu....

Alkisah

Ada situasi , ade dua orang terkenal menjadi imam, Tuan Guru Nik Aziz dan Najib Razak untuk menjadi imam di salah subuah masjid, penyokong parti kaum itu melaungkan "hidup kaum kami" dan penyokong parti islam bertakbir "Allahu akbar "maka penyokong parti kaum itu memilih ketua mereka untuk menjadi Imam, ye la, mereka pun perjuangkan agama, mestilah ketua mereka( ulul amri) juga orang yang sangat memahami agama (dak gitu ?), baru la pemimpin yang bagus . Maka penyokong parti islam pun memilih la Tuan Guru Nik Aziz untuk menjadi imam, maka timbullah sedikit masalah dalam pemilihan Imam.. nak masuk waktu waktu dah ni .

Jika ada perbalahan , maka diperlukan orang ke -3, jadi dua parti ini bersetuju untuk melantik orang tengah yang tidak fasik dan tidak berat sebelah....so berkatalah si pulan, "Imam merupakan pemimpin yang mengambil berat tentang masalah pengikut, yang memimpin pengikutnya ke arah jalan yang benar dan yang mengimami umatnya ke arah jalan yang diredhai Allah, sebelum dia mengimami umatnya mestila dia telebih dahulu menjadi contoh dan membimbing keluarga kerana asas kekuatan umat bermula dari individu yang soleh dan membentuk keluarga yang taat perintah Allah " Maka hakim ad hoc ini memanggil ke dua imam ini untuk di panggilkan isteri mereka dan dia berkata " Pemimpin yang bagus dan alim mestilah memimpin isteri mereka dan anak2 mereka terdahulu, baru lah boleh memimpin umat lain jika dia berkemampuan "

Maka di panggilkanlah isteri mereka, selang beberapa jam ,datang la isteri parti kaum itu dengan kapal terbang dan isteri tok guru jua.. setelah dilihatkan isteri kedua-dua imam ini, hakim tadi menggeleng kepale dan berkata " ya sheikh, mcm mane anta nak jadi imam ni, isteri anta tak bertudung, mana boleh mcm ni, keluarga anta anta kene jaga dulu, aurat tu bnda asas... asas... asas..." ulang hakim tu 3 kali. Jadi hakim itu membuat keputusan bahawa orang yang layak yang menjadi imam adalah Tuan Guru Nik Aziz tadi.

--------------------------------THE END----------------------------

Sebagai tambahan....

Maka 40 ulama yang baru masuk parti kaum itu pun menarik diri menjadi keahlian kerana malu dengan kisah tersebut.

Sumber : Tranungkite.net

No comments:

Post a Comment